TurboSpec

Doładowanie mechaniczne

Doładowanie mechaniczne polega na wykorzystaniu mocy przekazywanej przez wał korbowy do napędu sprężarki rotacyjnej wykorzystującej wirujące zazębiające się tłoki tworzące przemieszczające z części ssawnej do tłocznej przestrzenie. Sprężarki rotacyjne znajdują zastosowanie wszędzie tam gdzie wymagane jest tłoczenie dużych ilości powietrza przy stosunkowo niewielkim ciśnieniu. Zaletą sprężarki śrubowej jest niemal liniowa zależność  wydatku powietrza do prędkości obrotowej śrub. Wadą sprężarki śrubowej jest natomiast wąski przedział prędkości obrotowych w którym otrzymuje się wysoką sprawność urządzenia. W użytku spotyka się sprężarki wyposażone w śruby dwu, trzy a nawet cztero szkrzydełkowe. Większa ilość skrzydełek zmniejsza pulsowanie sprężanego gazu a także umożliwia uzyskanie większych ciśnień.  Śruby pracują synchronicznie i przeciwbieżnie co zapewnione jest dzięki kołom zębatym posiadającym, pełniącym także funkcję przekazywania napędu , charakteryzujących się dużą liczbą zębów celem wyeliminowania niepożądanych drgań w układzie. Sprężarka śrubowa zwana także sprężarką rootsa (nazwa wywodzi się od nazwiska braci którzy opatentowali ten rodzaj sprężarki) została po raz pierwszy użyta w samochodzie w 1900 roku i była dość popularnym rozwiązaniem doładowania w silnikach motocyklowych na początku XX wieku. 

    

 

 

doładowanie_mechaniczne

 

doladowanie_mech_przplyw

 

 

lokalizacja_kompresora

 

Rysunek przedstawia lokalizację oraz napęd kompresora silnika Audi 3.0 v6 TFSI (rys. Audi AG)