TurboSpec

System turbocompound to system z klasyczną turbosprężarką oraz dodatkową turbiną która konwertuje energię zawartą w gazach na energię mechaniczną przekazywaną na wał silnika. Kiedy gazy wydechowe opuszczają turbosprężarkę posiadają wysoką temperaturę (ok.600ºC) i ciśnienie. Ta wysoka energia w przypadku zwykłych silników nie jest wykorzystywana do niczego oprócz podgrzewania środowiska i zwiększeni poziomu hałasu. Turbowspomaganie  przekształca energię spalin w energię mechaniczną przekazywaną na wał korbowy silnika. Gazy wydostające się turbiny turbosprężarki są kierowane na wirnik turbowspomagania a ich energia nadaje wirnikowi prędkość ponad 50 000 obr/min. Za pośrednictwem krótkiego wałka i przekładni wirnik połączony jest ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które to prędkość obrotową zamienia na siłę przyswajalną przez klasyczne przekładnie zębate, bo taka właśnie stanowi ostatnie ogniwo przemieniania energii spalin na moment obrotowy w tym patencie Scanii. Siła jak jest przekazywana na wał korbowy zależy od różnicy prędkości obrotowej wirnika i koła turbowspomagania zatem najlepsze korzyści otrzymamy przy maksymalnej mocy silnika. Testy wykazały że to rozwiązanie przynosi spore oszczędności w zakresie obciążenia silnika. Spaliny przechodzące przez turbocompound ochładzają się do temperatury 500ºC. Niższa w porównaniu z poprzednimi turbowspomaganiami temperatura ma spory wpływ na żywotność układu wydechowego.

System jest szczególnie wykorzystywany w pojazdach budowlanych bowiem daje układowi napędowemu 50KM gratis (bez dodatkowego zużycia paliwa). Pojazdy z 12 litrowymi silnikami z 6 cylindrami oraz systemem Turbocompound posiadają parametry jak większe jednostki 16 litrowe z 8 cylindrami bez tegoż systemu. Swoisty downsizing pozwala na zagospodarowanie znacznych przestrzeni na dodatkowe wyposażenie pojazdów budowlanych.

turbocompound4

turbocompound3

turbocompound1

turbocompound2