TurboSpec

Doładowanie Comprex
Doładownie stosowane w latach osiemdziesiątych w kilku tysiącach samochodów Opel Senator (specjalna wersja silnika 2.3D), później, w latach 1992-1997 przez Mazdę - jedyny montowany w tamtym okresie silnik diesla w modelu 626 miał doładowanie Comprex.  Obecnie pomimo swoich zalet doładowanie Comprex nie cieszy się tak dużą popularnością jak systemy turbosprężarkowe, co spowodowane jest to prawdopodobnie większymi rozmiarami systemu oraz większą trudnością projektowania takowych systemów. 

 

comprexanimacjacomprex_wirnik_fota

Comprex

Doładowanie Comprex wykorzystuje zjawiska falowe gazów w celu sprężania i tłoczenia powietrza do silnika. Wypływające z silnika z zwiększonym ciśnieniem spaliny wpadają do przegrody wirnika zawierającej świeże powietrze i powodują wypychanie tego powietrza do kolektora ssącego silnika. W tym samym czasie następuje w krótkim czasie obrót wirnika tak aby przegroda zawierająca już tylko same spaliny została zamknięta przez korpus sprężarki i aby do kolektora ssącego dostało powietrze z jak najmniejszą ilością spalin. W tym czasie następuje dalszy obrót wirnika i zamknięcie komory powoduje odbicie fali spalin, które następnie trafiają do kolektora wydechowego. W tym samym czasie następuje dalszy ruch wirnika a wytworzone przez odbitą falę spalin podciśnienie powoduje zassanie świeżego ładunku powietrza z kolektora prowadzącego od filtra powietrza. Operacja ta jest powtarzana cyklicznie i wymaga do tego synchronizacji z wałem silnika. Synchronizacja ta odbywa się za pomocą przekładni pasowych. Niestety przełożenia pasowe realizowane na potrzeby synchronizacji powodują  straty w układzie wynikające m.in. z sił tarcia. Moc pobierana z wału przez doładowanie Comprex nie przekracza zazwyczaj 2% mocy silnika.  Z racji braku sztywnej przegrody pomiędzy powietrzem a spalinami mała część spalin przedostaje się do układu ssącego i w ten sposób następuje ich recyrkulacja. Recyrkulacja pozwala na obniżenie temperatury spalania i tym samym na redukcję NOx w spalinach. Przeciętne ciśnienie doładowania systemów Comprex wynosi 0,2MPa.

Systemy Comprex mają bardzo dobre właściwości dynamiczne wyrażające się bardzo szybką reakcją na naciśnięcie pedału przyśpieszenia. Dodatkowo posiadają wyższy moment w zakresie niskich obrotów w porównaniu do identycznych systemów z turbosprężarką. Systemy Comprex charakteryzują się delikatnie wyższym zużyciem paliwa w stosunku systemów turbo co wynika z faktu małej sprawności przekładni pasowej.

comprex_wykresy