TurboSpec

Turbosprężarki hybrydowe

Turbosprężarka hybrydowa - to zmodyfikowana standardowa turbosprężarka pod kątem uzykania określonych właściwości. Zazwyczaj modyfikacji takiej dokonują osoby podnoszące moc silników. Turbosprężarka hybrydowa łączy zazwyczaj szybką odpowiedź na naciśnięcie pedału gazu z dużym przepływem powietrza przy wysokich obrotach i zapotrzebowaniu na dużą moc silnika.

Podnosząc moc silnika musimy zwiększyć ilość paliwa oraz powietrza dostarczanego do silnika. Zwiększenia ilości powietrza można dokonać conajmniej na 2 sposoby:

- wymiana turbosprężarki na więksżą

- modyfikacja standardowej turbosprężarki

Firmy tuningowe wybierają częściej modyfikację standardowej turbosprężarki. Zmodyfikowana turbosprężarka hybryda (hybrid turbo) ma kilka zalet w stosunku do wymiany na większą turbosprężarkę. Niewątpliwą z zalet jest brak konieczności przerabiania układu wydechowego. Turbosprężarka hybryda pasuje na zasadzie Plug and Play. Idealnie wpasowuje się w miejsce standardowej turbosprężarki. Duże turbosprężarki posiadają większą masę układu wirującego a tym samym posiadają większego laga (samochód reaguje na naciśnięcie pedału gazu z większym opuśnieniem). Turbosprężarki hybrydowe pozbawione są tej wady i stanową prawie idealny kompromis pomiędzy zapotrzebowaniem na większą turbosprężakę  oraz małym lagiem. 

 

Poniżej przedstawiony jest wykres z hamowni populanego silnika 1.9 TDI 105KM  (BXE) po tuningu. Samochód był tuningowany z zainstalowaną standardową turbosprężarką  GT1649. Podczas pomiarów osiągnął moc 147KM. Jak widać na załączonym wykresie powyżej 3500RPM (RPM - obrotów na minutę) wydajność standardowej turbosprężarki jest za mała i spada ciśnienie doładowania. Kolorem niebieskim zaznaczono ciśnienie doładowania po wymianie na turbosprężarkę hybrydową (program w sterowniku silnika został nie zmieniony).  Jak widać turbosprężarka ma zwiększoną wydajność co pozwala jej na utrzymanie ciśnienia doładowania w całym zakresie pracy silnika. Wymiana turbosprężarki pozwoli na dalsze poniesienie mocy silnika. 

Wymiana turbosprężarki odbyła się bezproblemowo i zajęła około 2h (demontaż starej i montaż hybrydy - samochód Seat Leon II). Nie były konieczne modyfikacje mechaniczne samochodu.

hybrid1